Toți avem emoții la interviu, oricât de multe astfel de experiențe am fi avut. Încercați să fiți calmi, să nu faceți gesturi largi și să fiți concentrați pe întrebările care vi se pun fără a vă gândi cu mai mulți pași înainte. Pregătirea a avut loc înainte de prezentarea la interviu, acum este momentul să fiți la înălțime și să dați tot ce aveți mai bun.
Contactul vizual este foarte important. Priviți interlocutorul în ochi pentru a vă da seama dacă vă ascultă și v-a înțeles. Aveți grijă și controlați gesturile și eventuale ticuri pe care le aveți. Nu țineți mâinile sub masă ori încrucișate pe piept, puteți să folosiți gesturi pentru a vă susține discursul, însă acestea trebuie să fie discrete, potrivite cu ceea ce spuneți și să nu deranjeze. Imaginați-vă o situație în care o persoană gesticulează larg și răstoarnă un pahar cu apă sau un teanc de documente de pe masă. Sigur nu ne dorim așa ceva.
Discursul vostru ar trebui să fie cursiv și profesional. La început, până reușiți să scăpați de emoții, vorbiți în propoziții și fraze scurte. Acest lucru vă ajută să vă concentrați și să nu vă pierdeți ideea. Lăsați și pauze în discurs, nu lungi și penibile, ci foarte scurte, dar suficiente pentru ca interlocutorul să poată interveni. De asemenea, la rândul vostru, nu întrerupeți, așteptați să se termine întrebarea sau expunerea și apoi răspundeți.
Interviul este ocazia în care angajatorul încearcă să afle cât mai multe informații despre potențialul angajat și să-și dea seama dacă ar fi persoana potrivită pentru post și pentru organizație. Candidatul ar trebui să facă același lucru – când i se oferă ocazia să pună întrebări, să o facă. Nu vă fie rușine să puneți întrebări de clarificare. Este mult mai bine să întrebați, decât să plecați de la interviu și să vă dați apoi seama că nu ați aflat amănunte importante, sau, și mai rău, să ajungeți la angajare și să aflați anumite informații după ce deja ați început să lucrați și să vă dați seama că dacă ați fi știut acele lucruri de la inceput, nu ați mai fi ales locul de muncă respectiv.
Așteptați să fiți întrebați și răspundeți cât mai punctual la întrebarea care vi se pune.
Excepții: există și interviuri atipice unde nu vi se pun direct întrebări ci vi se dă o instrucțiune vagă de genul “Prezentați-vă” sau “Spuneți-ne ceva despre Dumneavoastră” Ar fi bine să spuneți câte ceva despre voi din punct de vedere profesional (nu interesează familia, câți copii aveți, hobby-uri), începând cu cel mai înalt punct al carierei sau ultimul loc de muncă (nu începeți să vă descrieți parcursul profesional cu studiile sau cu primul loc de muncă, pentru că aproape sigur veți fi intrerupt înainte să terminați și nu veți mai ajunge să spuneți nimic despre cel mai important loc de muncă și să pierdeți astfel puncte importante). Dacă ați avut diverse locuri de muncă, în domenii diferite, încercați să vă referiți în special la cele relevante (care au legătură) cu postul în discuție.
Când vi se cere să descrieți ce făceați efectiv la un loc de muncă încercați să evitați generalitățile. De exemplu, în loc să spuneți eu aveam gestiunea materiilor prime, spuneți în câteva cuvinte, pe scurt, ce însemna acest lucru: de exemplu ca și gestionar – la sosirea materiilor prime, verificam documentele de însoțire, făceam recepția mărfurilor pe fișe de magazie sau pe calculator, verificam cantitățile și calitatea – să nu fie defecte, deteriorate, le așezam în depozit (magazie) și transmiteam actele către contabilitate. Sau o menajeră – în loc de făceam menajul, poate descrie așa: ștergeam praful, aspiram covoarele și mocheta, spălam rufele și lenjeria, călcam rufe, făceam curățenia generală. Încercați să oferiți cifre sau informații concrete – făceam curățenie generală (adică spălat geamuri, perdele, spălat baie, bucătărie) o dată pe săptămână.
Angajatorii doresc persoane care să fie motivate pentru postul și compania lor. Evitați exprimări de genul – eu vreau un loc de muncă pentru că am nevoie de bani, sunt în șomaj de 6 luni și aș accepta orice post. Încercați să explicați puțin de ce doriți ACEST POST la ACEASTĂ COMPANIE. Poate vă place domeniul – servicii (mecanică auto, salon de frumusețe) sau poate vă place postul (doriți un post de contabil indiferent de companie pentru că vă place mult contabilitatea, sau doriți un post în vânzări – vă place să vindeți și puteți vinde orice produs sau serviciu).
Dacă nu înțelegeți ceva, întrebați. Există în ultima vreme tot mai multe companii care își scriu procedurile de lucru în limba engleză și de multe ori folosesc englezisme. Dacă nu ați înțeles la ce se referă interlocutorul sau ce vă întreabă, rugați-l să repete. Decât să spuneți o prostie pentru că nu ați înțeles întrebarea, mai bine întrebați a doua oară.